Wanneer wordt mijn bericht bezorgd?

In de regel wordt een bericht nog dezelfde werkdag voor 17 uur bezorgd indien op werkdagen verzonden vóór:

  • 14.00 uur – PI Utrecht, loc. Nieuwersluis.
  • 11.00 uur – DC Zeist, PI Zwaag.
  • 10.00 uur – PI Alphen aan den Rijn, PI Arnhem, JC Schiphol, PI Dordrecht, PI Heerhugowaard, PI Leeuwarden, PI Nieuwegein, PI Rotterdam, PI Ter Apel, PI Veenhuizen.
  • 09.00 uur – JC Zaanstad, PI Almelo, PI Middelburg, PI Vught.
  • 08.30 uur – PI Almere, PI Lelystad, PI Zuidoost (locatie Ter Peel).
  • 07.30 uur – PI Haaglanden, PI Krimpen aan den IJssel.

In de regel wordt een bericht op de eerstvolgende werkdag voor 17 uur bezorgd indien op werkdagen verzonden vóór:

  • 22.00 uur – PI Sittard, bezorgt zeven dagen per week!
  • 15.00 uur – PI Zwolle.
  • 14.30 uur – PI Achterhoek, PI Grave.
  • 08.30 uur – PI Zuidoost (locatie Roermond).

Als je bijvoorbeeld een bericht naar PI Grave na 14.30 uur verzendt, zal dat dus twee dagen later worden afgeleverd.

De e-mail die ik heb verzonden is nog niet bezorgd. Hoe kan dat?

Mijn foto is geweigerd maar er staat helemaal niets onfatsoenlijks op. Wat nu?

Ons geautomatiseerde filter scant alle afbeeldingen op ongepast inhoud (erotiek/geweld). Het systeem filtert er per ongeluk ook wel eens foto’s uit waar niets mis mee is.

Deze foto’s worden door ons bij de handmatige nacontrole die wij dagelijks uitvoeren alsnog goedgekeurd en zullen dus alsnog worden afgeleverd. 

Mogelijk ontstaat hierdoor enige vertraging in de bezorging. Onze excuses voor het ongemak, wij werken voortdurend aan de verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening. Bedankt voor je begrip!

Automatisch updates ontvangen van eMates? Volg ons dan via FacebookTwitter en Instagram.

Hoe werkt eMates?

eMates werkt goed! 🙂 Je kunt via deze website berichten en foto’s sturen aan een gedetineerde. Inschrijven duurt maar een paar minuten en je bericht wordt razendsnel bezorgd bij de gevangenis of in het huis van bewaring. Met ons geavanceerde systeem kun je een bericht opstellen, op ‘Verzenden’ klikken en achterover leunen in de geruststellende wetenschap dat je e-mail veilig en snel in de penitentiaire inrichting wordt uitgeprint, in een envelop gestoken en afgeleverd op de leefafdeling (vleugel) waar de gedetineerde verblijft.

Vanuit de hele wereld kun je nu in contact blijven met gedetineerden, en dat voor slechts € 0,40 per bericht van max. 2500 karakters (ongeveer 500 woorden). En als je een bericht wilt sturen van meer dan 2500 tekens, kun je gewoon een tweede bericht opstellen.

Waar bezorgt eMates?

Via eMates kun je berichten sturen aan gedetineerden in alle PI’s in Nederland.
Benieuwd welke dat allemaal zijn en hoe laat je bericht daar aankomt?
Klik dan hier.

Hoe kan ik me inschrijven?

Ga naar de inschrijfpagina. Vul je naam en e-mailadres in en kies een wachtwoord. Lees de voorwaarden, bevestig dat je ermee akkoord gaat en klik op ‘Inschrijven’.

Je account is nu aangemaakt. Wanneer je inlogt bent hoef je nog maar drie dingen te doen:

  1. Klik op ‘Mijn profiel’, voer je adresgegevens in en klik op ‘Opslaan’.
  2. Klik op ‘Ontvanger toevoegen’ en vul de gegevens van de ontvanger in.
  3. Klik op ‘Koop tegoed’ en volg de instructies.

Kom je er niet uit?
Neem contact op met eMates Support.

Hoe kom ik aan het registratienummer van een gedetineerde? Hoe kom ik erachter in welke penitentiaire inrichting hij/zij verblijft?

Vanwege privacywetgeving hebben wij geen enkele informatie over gedetineerden. Uitsluitend de gedetineerde zelf of soms de advocaat kan het registratienummer of de locatie aan jou doorgeven.

Ben je niet in het bezit van het registratienummer en wil je toch een e-mailbericht wilt sturen? Dan kun je in plaats van het registratienummer ook de geboortedatum van de gedetineerde invullen.

Wanneer je vervolgens je eerste bericht naar de gedetineerde schrijft, raden we je aan om hem of haar daarin te verzoeken het registratienummer door te geven, zodat je dit een volgende keer wel correct kunt invoeren.

Kan ik foto’s of andere bijlagen meesturen?

Met de eMates Fotoservice kun je afbeeldingen, foto’s of tekeningen als bijlage bij je e-mailbericht meesturen.

Alleen fotobestanden, dus geen pdf-bestanden, Word-bestanden of andere bestanden.

De Mates Fotoservice is beschikbaar in alle penitentiaire inrichtingen in Nederland, behalve:

  • PI Almere
  • PI Grave
  • PI Haaglanden
  • PI Zwaag

Kan een gedetineerde ook een antwoord terugsturen via eMates?

In het MPC Stroe, de PI Almelo, PI Heerhugowaard, PI Lelystad, PI Utrecht (locatie Nieuwersluis), PI Vught en PI Zuidoost (locaties Roermond en Ter Peel) bieden wij de eMates Antwoordservice. Gedetineerden kunnen uitsluitend vanuit die acht penitentiaire inrichtingen via onze website op je bericht reageren.

Hoe werkt het?

  1. Vink bij het opstellen van je bericht de optie ‘antwoordvel meesturen’ aan. De extra kosten voor deze service (€ 0,25 per keer) worden automatisch met je tegoed verrekend.
  2. De gedetineerde ontvangt in de envelop met jouw bericht ook een blanco antwoordvel, waarop hij of zij een antwoord kan schrijven.
  3. Het inrichtingspersoneel verzamelt dagelijks de antwoorden, scant ze in en verstuurt ze rechtstreeks naar de inbox van je account op emates.nl. Je ontvangt automatisch een e-mail om je te waarschuwen dat je een antwoord hebt!

De antwoordservice is vooralsnog alleen beschikbaar in bovengenoemde inrichtingen. We streven ernaar deze service spoedig ook beschikbaar te hebben in andere PI’s in Nederland. Nieuws hierover publiceren wij via deze website.

Automatisch updates ontvangen van eMates? Volg ons dan via FacebookTwitter en Instagram.

Ik ben advocaat en ik wil geen advertenties van andere advocaten met mijn berichten meesturen. Wat moet ik doen?

Advocaten kunnen bij er bij ons voor kiezen om reclamevrij te mailen. De gedetineerde ontvangt dan onder de uitgeprinte berichten geen advertenties van andere advocaten. Hiertoe kunt u een eenvoudig verzoek indienen via deze link.

De e-mail die ik heb verzonden is nog niet bezorgd. Hoe kan dat?

Als je op ‘versturen’ klikt wordt je bericht eerst bewaard op het systeem van eMates. Als je in je account onder ‘Verzonden items’ kijkt, zie je dan achter je bericht ‘Wordt verwerkt’ staan.

Eén keer per dag worden alle berichten voor een specifieke inrichting op een vast tijdstip afgeleverd. Na dit tijdstip verschijnt er achter je bericht in ‘Verzonden items’ de mededeling ‘Verzonden’.

Het vaste tijdstip verschilt per inrichting. Raadpleeg deze pagina een overzicht van de verschillende bezorgtijden.

Hoe snel een bericht vervolgens wordt afgeleverd bij de gedetineerde is afhankelijk van de inrichting. Daar wordt dezelfde procedure voor de uitgeprinte e-mails gehanteerd als voor gewone briefpost. Voordat de berichten worden bezorgd op de cel of de leefafdeling, worden ze eerst gecontroleerd. Van de uiteindelijke bezorging bij de gedetineerde krijgen wij geen bevestiging. Wij kunnen dus niet zeggen hoe laat een bepaald bericht een gedetineerde heeft bereikt.

Houd er rekening mee dat er (behalve in PI Sittard) in het weekend en op feestdagen geen post of e-mails worden verwerkt. Ook niet op Goede Vrijdag, Koningsdag, Bevrijdingsdag of Hemelvaartsdag.

Als je ervaart dat e-mails niet aankomen of later dan 48 uur worden bezorgd, neem dan contact op met onze klantenservice.

Ik heb een klacht over de bezorging, wat moet ik doen?

Als je bericht niet of niet op tijd is bezorgd is dat voor jou en je ontvanger natuurlijk heel vervelend. Neem contact op met eMates Support en wij komen direct in actie!

Bel 023 751 35 76, stuur een e-mail naar support@emates.nl of gebruik ons contactformulier.

Ik kan niet inloggen, wat moet ik doen?

Inlogproblemen worden meestal veroorzaakt door cookies op je computer. Omdat emates.nl een beveiligde website is, kan jouw computer die dan niet goed weergeven. Sluit je internetbrowser (het programma waar je mee surft) en start deze opnieuw op. Ga direct naar de inlogpagina en meld je opnieuw aan. Als dat niet helpt, probeer dan met een quickscan je computer van cookies of virussen te ontdoen, en probeer nogmaals aan te melden. Lukt het nu nog niet, neem dan contact op met onze helpdesk.

Hoe verhoog ik het tegoed op mijn account?

Als je ingelogd bent, klik op ‘Koop tegoed’ aan de linkerkant onder ‘Mijn Account’. Maak nu een keus uit een van de volgende betaalopties:

iDeal
Betalen met iDeal
Wanneer je gebruik maakt van internetbankieren bij ABN Amro, ASN Bank, Friesland Bank, ING, Rabobank, SNS Bank, SNS Regio Bank en Triodos Bank, dan kun je gebruik maken van iDEAL.

Kies de optie ‘iDeal’ en het bedrag dat je aan je tegoed wilt toevoegen (minimaal € 5,00 voor de eerste storting). Klik op ‘Koop tegoed’.

Je wordt nu naar een beveiligde pagina van je eigen bank geleid, waar je betaling klaarstaat. Vul de ontbrekende gegevens in en doe een betaling. Het bedrag wordt direct van je rekening afgeschreven.

Bancontact Maestro MasterCard Visa
Betalen met creditcard
Kies de optie ‘Betalen met creditcard’ en selecteer je kaarttype. Klik op ‘Verder’. Je wordt nu naar een beveiligde pagina geleid. Volg de stappen in het scherm.

PayPal
Betalen met PayPal

Als je over een PayPal-account beschikt, kun je die  gebruiken voor stortingen aan eMates. Betalen is makkelijk. Je hoeft er niet eens bank- of creditcardgegevens voor in te voeren.

bankoverschrijving
Betalen met een bankoverschrijving

Ook met een bankoverschrijving is het mogelijk om tegoed aan te schaffen. Dit is de minst snelle manier van betalen. Houd rekening met 1 á 2 werkdagen voordat je tegoed wordt opgewaardeerd.

eMates berekent geen administratiekosten. Wanneer je € 10 stort, wordt je tegoed ook met € 10 verhoogd. Met bovenstaande betaalmethodes kun je elk bedrag toevoegen dat je wilt, met een minimum van € 5.

Met een bankoverschrijving kun je ook kleinere bedragen aan ons overmaken. Hierbij geldt geen minimum.

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?

Om je wachtwoord te wijzigen log je eerst in en kies je ‘Wijzig wachtwoord’ in het menu aan de linkerkant. Op deze pagina kun je je wachtwoord wijzigen.

Hoe wijzig ik mijn e-mailadres?

Als je je e-mailadres wilt wijzigen, stuur dan een e-mail naar: afdeling Support. Vermeld hierin het huidige e-mailadres waarmee je bent ingelogd en het nieuwe e-mailadres dat je wilt gebruiken. Je wijzigingsmail kun je alleen versturen met je ‘oude’ e-mailadres, anders herkennen wij deze niet.

Kan de gedetineerde mijn adres en e-mailadres zien?

Alle inkomende post voor gedetineerden, dus ook berichten die via eMates binnenkomen, moet de naam en het adres van de afzender bevatten. Deze gegevens worden daarom uitgeprint op de berichten die je stuurt aan gedetineerden.

Je e-mailadres wordt echter niet meegestuurd, dit blijft voor de gedetineerde onzichtbaar.

Indien je bezwaar hebt tegen het kenbaar maken van je adresgegevens bij de gedetineerde met wie je mailt, verzoeken we je contact op te nemen met onze helpdesk voor het bespreken van een alternatief.

Hoe kan ik mijn account opzeggen?

Als je je account wilt opzeggen, stuur dan een e-mail naar de afdeling Support met het verzoek je account te verwijderen.

Kan ik geld terugkrijgen voor tegoed dat ik niet heb gebruikt?

Nee. We kunnen geen tegoeden terugstorten. Om teleurstelling te voorkomen adviseren we je om niet meer tegoed aan te kopen dan je verwacht nodig te zullen hebben.

Kan ik een e-mail annuleren nadat ik hem verzonden heb?

Berichten komen niet eerst bij eMates binnen. We kunnen een e-mail dus niet annuleren. Zodra je op ‘Verzenden’ klikt is je bericht definitief verzonden. Het kan dan nog wel een aantal uur duren voordat je bericht naar de inrichting wordt verzonden, maar je e-mailbericht kan vanaf dat moment niet meer teruggehaald worden.

Degene die ik wil mailen is overgeplaatst. Hoe wijzig ik de locatie waar mijn e-mails worden afgeleverd?

Wanneer een gedetineerde wordt overgeplaatst naar een andere inrichting, kun je de locatie eenvoudig aanpassen in je account.

  • Log in en ga naar je Adresboek.
  • Klik op Bekijk ontvangers en klik vervolgens achter desbetreffende ontvanger op Wijzig. Nu kun je de locatie wijzigen.
  • Klik op Ontvanger opslaan.
  • Als je bericht nog niet is afgeleverd, hoef je verder niets te doen. Klik hier voor de lijst met bezorgtijden per inrichting.
  • Wil je een reeds verzonden bericht opnieuw verzenden? Kopieer het dan vanuit Verzonden items en plak het in een Nieuw bericht.

Hoeveel kost het versturen van een e-mail en waarom?

De kosten voor het versturen van een bericht van max. 2500 karakters (ongeveer 500 woorden) bedragen slechts € 0,40.

Gedetineerden hebben geen toegang tot e-mail of internet. In de penitentiaire inrichting laten wij je bericht op papier uitprinten en bezorgen bij de gedetineerden.

Voor de eMates Fotoservice betaal je € 0,25/afbeelding. Maximaal 4 afbeeldingen per bericht.

Voor de eMates Antwoordservice betaal je € 0,25 per antwoordformulier. Maximaal 1 antwoordformulier per bericht.

Waaruit bestaat onze service?
  • Promotiemateriaal en enveloppen voor de penitentiaire inrichtingen (PI’s).
  • Onze helpdesk helpt je met technische ondersteuning om onze dienst te gebruiken.
  • We onderhouden onze website. We houden onze software up-to-date en garanderen een veilige omgeving.

En nog is eMates veel goedkoper dan de post!

Kan ik een bezoek aanvragen?

Je kunt geen bezoek aanvragen via eMates. Kijk op de website van de Dienst Justitiële Inrichtingen onder de betreffende locatie welke regeling er geldt voor het aanvragen van bezoek.

Hoe wijzig ik het registratienummer van de ontvanger?

Om het registratienummer van de ontvanger te wijzigen ga je naar ‘Adresboek’ en naar ‘Bekijk ontvangers’. Klik op ‘Wijzig’, vul het registratienummer in en sla je wijziging op.

Hoe lang mag een bericht zijn?

De lengte van een bericht bedraagt maximaal 2500 karakters (ongeveer 500 woorden). Dat is precies de lengte van een uitgeprint A4’tje. Als je een langer bericht wilt sturen kun je dit over meerdere pagina’s verdelen. Voor elke extra pagina van maximaal 2500 karakters betaal je € 0,40.

Wordt de inhoud van mijn bericht gecontroleerd?

Gevangenisautoriteiten hebben de mogelijkheid om de communicatie die de inrichting binnenkomt en uitgaat te controleren. Binnenkomende fysieke post wordt altijd gecontroleerd op contrabande (smokkelwaar) en ‘bij verdenking’ eventueel ook op inhoud, maar ook digitaal mailverkeer kan inhoudelijk gecontroleerd worden. Houd hier rekening mee bij het opstellen van je bericht.

Als je afbeeldingen meestuurt met je bericht, worden deze door speciale software gecontroleerd. De software filtert erotische of pornografische en gewelddadige afbeeldingen eruit. Deze worden niet doorgestuurd naar de inrichting.

Na controle door het inrichtingspersoneel worden de uitgeprinte e-mails in een envelop gestoken en aan de gedetineerde afgeleverd. Medegedetineerden hebben geen toegang tot de berichten.

Betalen de gedetineerden voor het ontvangen van de e-mails?

Het gebruik van de diensten van eMates is geheel gratis voor de gedetineerden. Ook de penitentiaire inrichtingen (gevangenissen of huizen van bewaring) en detentiecentra betalen niets.